Monday, January 6, 2014

Kembara Mengelilingi Semenanjung Malaysia Dengan Motorsikal Part 3

Assalamualaikum semua.

Hari ketiga. Dijangka perjalanan paling mencabar. Dari Grik kami akan menuju ke Jeli, kemudian ke Rantau Panjang dan akhirnya ke Kota Bharu sebelum akan bermalam di Machang.
Pemeriksaan motor.

Disebabkan perjalanan sudahpun melebihi 1000km, minyak hitam dah berkurang. Kena isi la sedikit.

Gerik Hotel. Berpatutan. Dekat je dengan The Store

Cuaca agak mendung pada pagi ini.Kami tidak pasti, adakah ianya tanda hari nak hujan, ataupun memang kebiasaan cuaca di sini. Ya lah, keadaan geografinya yang dikelilingi bukit bukau pastinya membuatkan suhu persekitarannya lebih rendah dari suhu biasa. Atas langkah keselamatan, kami terus memakai baju hujan sebagai persediaan.

Putaran roda bermula setelah doa dibaca. Subhanallah, hari ini cuaca amat baik. Awan mendung mula berarak pergi dan diganti dengan sinaran cahaya matahari menerangi perjalanan kami. Kami berhenti seketika di Tugu Peringatan pembinaan lebuhraya yang menghubungkan timur dan barat semenanjung Malaysia.
Al fatihah buat mereka yang terkorban
Baju hujan dilipat semula memandangkan cuaca alhamdulillah baik

Bergambar bertiga
Memandangkan cuaca baik, maka kami kembali berpakaian seperti biasa. Di dalam perjalanan, kami berselisih dengan pasukan berbasikal dari Universiti Malaysia Pahang sekitar 20-30 orang. Perlahan-lahan kami meninggalkan mereka di belakang.

Tiba-tiba saya melihat di depan saya seorang penunggang basikal.Kelihatan berumur sekitar 50an.Beliau menahan sahabat saya, Khairul Adzha. Dari jauh, mungkin dia mahu minta tolong mengambil gambarnya sedang mengayuh basikal, bisik hati saya.

Saya memerhatikan mereka dan kemudian berhenti, bertanyakan jika terdapat apa-apa masalah.

" Tengok depan " kata pak cik tersebut.

" Ada apa ? "

" Gajah "

Gajah di bahu jalan

Terdapat seekor gajah di bahu jalan . Samada ia ingin melintas jalan, ataupun tersesat sehingga sampai di jalan tersebut. Kami berhenti seketika.  Pemandu yang lain juga ada yang berhenti untuk mengambil gambar gajah tersebut. Sekitar 10-15 minit juga kami berhenti. Memandangkan perjalanan kami agak jauh, maka kami mengambil keputusan untuk meneruskan perjalanan. Perlahan-lahan motor dipacu tatkala bersebelahan dengan gajah tersebut. Tingginya sekitar 2.5 meter. Sebaik sahaja kami berjaya melintasinya, gajah tersebut mengeluarkan bunyi yang amat kuat. Apa lagi, kami terus memecut meninggalkan gajah tersebut.

Berhadapan dengan Royal Belum

Mana-mana tempat yang nampak menarik pemandangannya, kami akan berhenti untuk ambil gambar.

Bergambar di Hentian Titiwangsa
Cuaca yang baik, ditambah pemandangan yang indah membuatkan 4-5 kali kami berhenti untuk mengambil gambar. Jalan yang banyak selekoh dan berbukit bukau membuatkan kami perlu fokus ketika menunggang. Sekitar jam 11.30 pagi, kami tiba di daerah Jeli, Kelantan. Setelah minyak diisi semula, kami meneruskan perjalanan menuju ke Rantau Panjang.

Seketika kemudian, satu sekatan telah dijalankan oleh pihak polis. Ini adalah satu kerugian dari segi wang ringgit apabila 2 daripada kami telah disaman! Atas kesalahan nombor plat kenderaan yang tidak mengikut spesifikasi.Awalnya rasa terkejut, sebab ingatkan tak jadi masalah. Tapi terima sahajalah kan.

Jalan sekitar 10 meter kedepan, hujan mulai turun. Ini memang terbaik. Kami melihat terdapat gerai menjual buah-buahan di seberang jalan. Kami pergi berteduh di sana buat seketika. Sambil menunggu hujan reda, kami bersembang dengan mak cik tersebut sambil memakan buah rambai. Turut menemani mak cik tersebut ialah anak-anaknya.Sejuk sedikit perasaan ini apabila mak cik tersebut mempelawa kami memakan buah rambai miliknya. Kami menyatakan tujuan kami, iaitu hendak menuju ke Rantau Panjang. Mak cik memberi gambaran kasar jarak perjalanan yang kami terpaksa lalui, iaitu sekitar 40 minit.

Perjalanan diteruskan, dan sekitar jam 1.00 tengahari, kami tiba di Pekan Rantau Panjang.Hujan renyai-renyai tidak menghalang orang ramai untuk membeli belah. Ditambah malam ini adalah final Piala Malaysia melibatkan pertembungan antara Kelantan dan Pahang dan kerajaan negeri memberi cuti khas kepada rakyatnya.
Selamat tiba di Rantau Panjang
Rantau Panjang dikenali sebagai syurga membeli belah buat penggemar jersi bola sepak. Samada yang bergred tinggi mahupun rendah, semuanya ada di sini. Jualan makanan dalam pek, seperti keropok ikan, makanan ringan, jeruk, baju-baju dan banyak lagi menghiasi jalan-jalan utama di Pekan Rantau Panjang ini.
Di hadapan surau sebelum menunaikan solat zohor

Tapi, apa-apapun, makan dan solat paling utama. Selesai 2 perkara ini, kami memulakan operasi membeli belah kami. Lebih kurang 1jam 30 minit jugalah kami bersiar-siar. Walaupun tak banyak 'tangkapan' ; almaklumlah naik motor, tapi ia sedikit sebanyak memberi kepuasan kepada kami.Tak puas? datang sendiri bawa lori, baru boleh borong sakan.
Masing-masing dengan telefon
Perjalanan diteruskan lagi menuju ke Kota Bharu. Dalam perjalanan, kami berhenti seketika di sebuah bengkel motorsikal untuk membaiki sedikit kerosakan yang berlaku pada motor Khairul Adzha.

Dan apabila perjalanan diteruskan, sekali lagi sekatan jalanraya dilakukan oleh pihak polis.

" Dari mana ni ?"

" Perak "

" Sebelum ni ada pernah kena tahan tak ? "

" Ada. Baru je tadi dekat Jeli " jawab saya sambil tersenyum sedikit menahan ketawa. Sambil mengharapkan kami dilepaskan dan tidak dikenakan saman sekali lagi.

Sebelum beredar, saya sempat berbual-bual dengan encik polis tersebut.

" Malam ni tak kerja ke bang ? "

" tak, malam ni kita tengok bola la " jawabnya dengan slanga Kelantan.

Gomo Kelate Gomo!
Kami tiba di Kota Bharu sekitar jam 5 petang. Berehat seketika sambil mengambil gambar kenangan kami, motorsikal dan bandaraya KB. Bergambar di tepi muzium dan Masjid muhammadi sebelum meneruskan perjalanan ke Stadium keramat The Red Warriors, Stadium Sultan Muhammad IV. Di sana saya berjumpa dengan sahabat lama saya, Mazwani Zakaria. Beliau bersama-sama saya di dalam Jawatankuasa Kolej Mahasiswa di UTMKL dari 2007 sehinggalah ke 2009. Berjumpa sahabat lama, lebih bertanyakan khabar dan gaya hidup kini. Dan pastinya, soalan tentang nikah dan sebagainya sebagai satu soalan wajib.haha

Dah sampai Kota Bharu. Buat 'call' dulu lah

Bergambar di hadapan Tamabatan Di Raja

Berehat sebentar

Bergambar di hadapan Masjid Muhammadi
Hari semakin gelap. Jam menunjukkan sudah pukul 6.20 petang. Kami harus bergegas untuk sampai di Machang untuk menginap di sana.Perjalanan harus diteruskan.

Arah tuju yang kami cari ialah Hotel Azra, sebuah hotel bajet berdekatan dengan UiTM Machang. Apabila cuaca semakin gelap, maka perjalanan harus lebih berhati-hati. Jika terlanggar lubang, jelas ia boleh membahayakan bukan sahaja penunggang motorsikal malah mereka yang berada di sekitar. Tambahan, pastinya bengkel-bengkel sudah tutup dek kerana bersedia untuk menonton Piala Malaysia.

Alhamdulillah, setelah melalui pekan Machang dan menjumpai penanda arah ke UiTM Machang, kami tiba di hadapan hotel tersebut. Setelah membuat pembayaran dan mengambil kunci, masing-masing menyiapkan diri untuk solat dan makan malam.

Lokasi hotel ini yang berdekatan dengan tempat makan, dan juga 7 Eleven memudahkan kepada tetamu hotel ini. Walaupun keadaan yang kurang memberangsangkan, tapi bagi saya ia sudah cukup jika mampu tidur dan berehat walaupun seketika.
Keadaan Bilik. Lengkap dengan penghawa dingin, bilik air dan televisyen.
Malam itu, kami makan malam sambil menonton perlawanan bola sepak. Disebabkan kami bukanlah orang Kelantan, maka kami perlu lebih berhati-hati  apabila bersorak. Takut-takut kena baling telur je dari belakang. Ya lah, siapa tak kenal dengan fanatiknya penyokong TRW ini. Bila Kelantan menyerang, kami turut bersorak. Cuma apabila Pahang mendapatkan gol, suasana menjadi sunyi. Tiada sorakan yang kuat. Apa apapun, tahniah buat kedua-dua pasukan.Persembahan yang menghiburkan dan bagi kami, menggembirakan kerana Kelantan kalah.
Makan Malam
Pulang ke hotel, untuk merehatkan diri.

Hari Ketiga

RM 3.20 - Sarapan
RM 5.00 - Nasi Ayam + Teh O
RM 5.50 - Nasi Goreng USA + Teh O
Percuma - Minum Petang ( Dibelanja oleh kawan)