Tuesday, September 24, 2013

peluang

Assalamualaikum semua. kadangkala,kita perlahan-lahan susun langkah untuk teratur dalam kehidupan,tapi acap kali kecundang.bangun dengan penuh mengharap keampunan,untuk terus melangkah menyusuri kehidupan. sayangNya allah pada kita,tapi kita masih leka.harapkan sinar.hipotesis semakin jauh dahi dari tempat sujud semakin jauh kita denganNya terbukti benar.allah,layakkah aku untuk menatap apatah lagi berada dlm syurgaMu.hari2 bfikir mgenai dosa hingga berasa terlalu besar nikmat hidup yg diberikan. dan dalam sesetengah hal,kita berasa mungkin masanya untuk berhenti dari terus bermimpi.walaupun dari segi psikologi menyarankan untuk terus berjuang,tapi kadangkala berasa diri ini makin jauh hanyut dalam angan-angan.cuma tawakkal dan doa kadangkala dan sepatutnya menjadi tempat bernaung terakhir.kadangkala beberapa peluang yang diberi,terlihat, seolah menjadi petanda untuk bertahan.namun,hati berdoa moga ini adalah petunjuk yang baik,bukannya istidraj dariNya. makna yg indah di sebalik nama,di samping beberapa panggilan dari taulan membuatkan hati kadangkala sedih. biarpun seolah mereka melihat malaikat tanpa sayap,namun aku merasakan hanya seperti bangkai tanpa matlamat.bukanlah tidak bersyukur,cuma ia membuatkan hati dan diri berasa kerdil untuk ke depan. aku bukanlah sheikh,bukan seorang ustaz,apatah lagi ulama.aku hanya insan biasa,seorang penuntut ilmu yang sering jatuh tersungkur di atas trek kehidupan.mungkin jika dosa itu mempunyai bau,mungkin aku jauh dari orang ramai.allah,layakkah aku. apakah pantas untuk aku menyalahkan tanda 'insan yang alpa' sedangkan kita,aku punya peluang membuat pilihan? coretanku kongsi bukan untuk menafikan allah sebagai tempat mengadu,cuma ini sekadar mengajak semua yang berkesempatan untuk membaca,untuk terus melakukan amal kebaikan.

No comments:

Post a Comment