Sunday, January 6, 2013

PSM 1 - Prescribed Wake Method For Rotorcraft Tip Vortex Prediction

Assalamualaikum semua.


Alhamdulillah hari ini masih lagi diberi peluang untuk berkongsi serba sedikit pengalaman hidup.Moga ianya berguna untuk anda semua.


Alhamdulillah, pagi 2 Januari 2013, satu sesi pembentangan Projek Sarjana Muda (PSM) I telahpun diadakan. Rata-rata mahasiswa dari Fakulti Kejuruteraan Mekanikal (FKM) UTM bakal membuat pembentangan terhadap projek yang sedang dan akan mereka jalankan sehinggalah tamat PSM II.


Alhamdulillah, sesi saya ialah pada 10B, bermula jam 10.30 pagi. Dan saya diberikan nombor giliran sebagai pembentang yang pertama. Disebabkan sudah beberapa kali berlatih bersama rakan-rakan lain, maka alhamdulillah Allah izinkan saya untuk menyampaikan pembentangan saya dengan jayanya.

Prescribed Wake Method merupakan salah satu cara untuk mengetahui lokasi terhasilnya 'vortex' pada helikopter. Vortex yang terbentuk sangat dekat dengan bilah helikopter dan ianya memberi kesan kepada "aircraft performance".





Untuk pengetahuan semua, bulatan yang berwarna hitam itulah 'vortex'. Ianya terhasil apabila berlakunya perbezaan tekanan di antara bahagian atas bilah dan bahagian bawah. Vortex juga dapat dilihat pada helikopter dan juga pesawat terbang yang lain ( yang macam asap tu) .




 


Segala-galanya berjalan lancar. Beberapa persoalan dapat dijawab, ada juga beberapa komen membina yang diberikan. Ternyata banyak lagi perkara yang saya perlu pelajari terutama berkaitan topik ini.

Disebabkan pada sebelah petangnya ada kertas peperiksaan yang perlu dijawab, maka segala komen yang agak pedas dan tepat ke muka sendiri itu diabaikan untuk sementara waktu.

Disebabkan rasa keyakinan yang tinggi apabila memakai pakaian yang kemas ( kami mahasiswa FKM memang jarang pakai kemas-kemas gini ), maka saya berhasrat untuk memakai pakaian yang sama untuk ke dewan peperiksaan. Berjalan memang dengan penuh yakin =)

Selesai menjawab. usaha sudah, kini pasrah, doa dan redha mengambil peranan. Moga segala jawapan yang diberikan membuahkan kepada butir-butir markah untuk saya.




Gambar diambil setelah penat menjawab soalan-soalan dari panel penilai pembentangan PSM dan juga setelah selesai menjawab kertas peperiksaan. Nampak muka leganya tu apabila telah selesai hari yang cukup padat.

Moga hidup terus diberkahi.amin.










1 comment:

  1. macam zaman muda2 dulu gambar kau tu weh. zaman dip. keke ;)

    ReplyDelete