Pendidikan dan Bahasa Kunci Kejayaan Konsep Negara Bangsa
Sejak akhir-akhir ini, di saat kerajaan khususnya dalam
mentransformasikan negara melalui beberapa pelan tindakan yang konkrit
seperti Program Transformasi Ekonomi (ETP), muncul mula suara-suara
kecil yang kembali cuba untuk membuatkan keadaan masyarakat negara
menjadi resah. Masyarakat semakin risau jika ianya kembali diadakan
atas dasar tekanan politik. Sungguh membimbangkan sekali apabila semua
perkara menggunakan penyelesaian secara campur tangan politik,sedangkan
ia mampu diselesaikan di peringkat awal.
Mempolitikkan isu PPSMI seolah-olah kembali membawa kepada arah yang
salah. Kita sudah lihat dari segi statistiknya.Kerajaan bukanlah tidak
mencuba untuk meneruskan dasar PPSMI. Bagaimanapun, hasil pelbagai
kajian ilmiah bebas seawal 2004 yang dianjurkan oleh
pelbagai institusi dan organisasi berkaitan serta data statistik yang
dikumpulkan oleh Kementerian Pelajaran mengenai keputusan pelajar dan
kemampuan guru terhadap PPSMI tidak condong kepada penerusan dasar
PPSMI. Ini sekali gus 'memaksa' kerajaan bertekad
kepada keputusan pemansuhan.
Bagaimanakah konsep negara bangsa ini akan terlaksana? Bilakah
masyarakat kita mampu berlapang dada dalam menjayakan pendekatan ini ?
Pembinaan sebuah negara bangsa di Malaysia memang merupakan sebuah jalan
jauh berliku yang memerlukan keikhlasan semua pihak.
Mengapa di suatu ketika dahulu proses asimilasi antara tamadun Islam,
tamadun Cina dan India boleh bertembung dengan baik semasa zaman
kesultanan melayu melaka ? Masing-masing boleh menerima dengan hati
terbuka bahasa melayu ketika itu sebagai bahasa pertuturan
sejagat ? Benarlah kata-kata sejarawan, "sesiapa yang melupakan
sejarah,pasti akan mengulanginya".
Jika masih bersikap berhati-hati dengan agenda untuk kepentingan
sendiri, maka kasihanilah dan timbulkanlah sikap prihatin anda kepada
generasi akan datang. Pelajar-pelajar terus menjadi tikus makmal atas
keinginan hanya sesetengah masyarakat. Walaupun beban
yuran pengajian sudahpun dikurangkan dan cukup menggembirakan hati
rakyat, namun oleh sebab permasalahan bahasa ini, seolah-olah hanya
pengganti kepada masalah. Mengapa setelah 54 tahun merdeka, masalah
asimilasi antara makanan telah berjaya dihadamkan, namun
asimilasi dalam aspek pemikiran masih belum berjaya menyerap di dalam
jiwa sanubari masyarakat.
Dalam mengulas Gagasan Bangsa Malaysia, Perdana Menteri Malaysia Datuk
Seri Najib Razak yakin usaha ke arah itu mampu menjadi kenyataan sekiranya rakyat bersedia
mengubah persepsi dan minda mereka. Kita
haruslah yakin dengan keupayaan bahasa kebangsaan kita. Bahasa yang
menjadi lingua franca harian kita di Malaysia, dan menjadi bahasa
perantara semasa zaman kesultanan melayu melaka. Lihatlah
bangsa Jepun , Perancis dan banyak lagi. Malah, Presiden Iran, Mahmoud
Ahmadinejad sendiri menggunakan bahasa kebangsaannya di awal sesi
ucapannya sebelum meneruskan dengan bahasa inggeris di dalam majlis yang
dihadiri oleh ribuan wartawan asing.
Maka,di sinilah letaknya
peranan mahasiswa. Mahasiswa kini saya lihat bergerak aktif melalui
pendekatan yang berbeza dengan mahasiswa semasa zaman kemiskinan di
Baling pada era 1970 an. Mahasiswa kini giat aktif
dalam bidang penulisan, baik di blog,laman web mahupun di media massa.
Malah,pendekatan berbincang yakni musyawarah kini sudah mula subur. Jika
ada jalan yang baik boleh diambil,maka mengapa tidak kita mengambilnya.
Sebagai bakal pewaris kepimpinan negara,
mahasiswa harus bijak mengendalikan dan melihat dari pelbagai aspek
tentang sesuatu isu. Maka, mahasiswa kini harus sudah mula merangka
pelan tindakan agar memastikan konsep negara bangsa ini dapat
ditegakkan. Sesi penerangan dan pelbagai program, baik secara
sesi dialog mahupun program bersifat santai.
Kerajaan bukan mahu memartabatkan bahasa melayu, kerajaan cuma mahu
memartabatkan bahasa kebangsaan. Cuma secara kebetulan bahasa melayu
menjadi bahasa kebangsaan, maka hormatilah perkara 152 di dalam
perlembagaan negara kita. Saya sedikit terkilan kerana mereka
yang tahu membaca ,bertutur dengan lancar perkara tersebut sendiri
memperjuangkan PPSMI. Saya sarankan kepada mereka-mereka ini untuk turun
ke kampung kampung di pedalaman sebelum kembali memperjuangkan PPSMI
dalam menubuhkan sekolah khas yang meneruskan usaha
PPSMI tersebut. Namun, sekiranya anda masih lagi tidak yakin dengan
pelaksanaan MBMMBI, maka adalah lebih baik anda sendiri mengambil
pendekatan mengajar anak-anak anda di rumah matapelajaran matematik dan
sains dalam bahasa inggeris.
No comments:
Post a Comment